Проект Проектная работа «Тукай — БезнеҢ ЙӨРӘКЛӘРДӘ»
Лилия Садикова
Проект Проектная работа «Тукай — БезнеҢ ЙӨРӘКЛӘРДӘ»
Алатма язуы
Бгенге кнд сеп килче яшь буынны халкыбызны традициялре, дби срлр рнгенд трбиял – мим бурычларны берсе булып тора.
Матур дбият срлре, трбияви эчтлекле китаплар белн танышу аша бала иат итрг, хыялланырга, башкаларны борчу-шатлыкларын, рухи халтен аларга йрн, дп-хлак кагыйдлрен, тормыш трибсен злштер. Баланы китап белн таныштыру никадр иртрк башланса, аны нтисе д шулкадр уышлырак була. срлрне бала чен кызыклы, алаешлы, з яшен туры киле, трбияви эчтлекле булуы мим. Трбия-белем программасыны милли-тбк компонентында Габдулла Тукай иаты зур урын алган. Заман кзлегеннн чыгып караганда, узган гасыр башында Тукайны борчыган сораулар бген безне д борчый, алар аман да актуаль. Шуа кр мин проект эшчнлеген алынганда Тукайга, аны лемсез мирасына мргать иттем, иатын нигез итеп алдым.
Балаларда образлы хтер стенлек ит. “Тукай – безне йрклрд” проекты эшчнлеген мин балаларны шушы зенчлегеннн чыгып кордым. Аларны хтерен стерд Тукай киятлре, шигырьлре алыштыргысыз чыганак булып торуын испк алдым. Балаларны яшь зенчлеклрен карап, кечерк клмле шигырь-киятлрне кече яшьтге тркемнрг, зур клмлелрен олы яшьтге тркемнрг ткъдим иттем. Алдан консультациялр ткреп, бу эшк трбиячелрне, ти-нилрне д леп иттем. Проектны тормышка ашырганда тематик эшчнлеклр, кргзмлр, концерт, педагогик кишмлрд м ата-аналар ыелышларында чыгышлар кзд тотыла.
Проектны тормышка ашыру нтисенд мин балаларны Г. Тукай иаты м аны срлре турындагы белемнрен тирнйтбез, шулай ук ата-аналарда бек шагыйребез иатын йрнг кызыксыну м ихтирам уятабыз, гаилд китап уку кнекмлре булдыруга ирешбез. Бу эшчнлек балаларны сйлм телен, аралашу кнекмлрен камиллштерерг ярдм итчк, Габдулла Тукай иатын йрнне системага салачак.
“Тукай – безне йрклрд. ” проекты табигать биргн бек хзинг – ана телен якынаюда бер адым булып тора.
ПРОЕКТ
1. Проектны исеме. Тукай – безне йрклрд
2. Проект авторлары Садикова Лилия Ивановна
3. Эш урыны ТР, Алабуга шрене 18 нче балалар бакчасы.
4. Максат Балаларда Габдулла Тукай иатына кызыксыну, хрмт трбиял.
5. Бурычлар 1. Балаларны Г. Тукай иаты буенча алган белемнрен тирнйт, гомумилштер, шигърият белн кызыксыну уяту. 2. срлрдге тп фикерне аларга йрт, телне снгатьлелеген камиллштер. 3. Тукай киятлрен схнлштерерг йртне двам ит. 4. Тукай срлре аша хлакый сыйфатлар трбиял.
6. Проектны актуальлеге Балаларда халкыбызны тел хзинсен тирнтен аларга, туган ирг, туган телебезг мхббт, ти-ниг, лкннрг хрмт, итагатьлелек кебек кркм сыйфатлар булдыру.
7. Проектны тре Иади, мгълмати-эзлн, кыска вакытка исплнгн, шхси м кмк эш.
8. Проектта катнашучылар Балалар, педагоглар, ти-нилр.
9. Ысуллар Балалар чен: гм, уку, сйл, кмк м индивидуаль ятлау.
Педагоглар м ата-аналар чен: «Тукай турында нрс белсез?» белешмлр, консультациялр.
10. Эш трлре Тематик эшчнлеклр, кргзмлр, дби кич.
11. Матди ресурслар Компьютер, проектор, фотоаппарат, китаплар, презентациялр, иллюстрациялр, анимацион сюжетлар, фоторсемнр, слайдлар,
12. Ктелгн нтилр 1. Балаларны Г. Тукай иаты м аны срлре турындагы белемнрен тирнйт.
2. Ата-аналарда Г. Тукай иатын йрнг кызыксыну м ихтирам уяту, гаилд китап уку кнекмлре булдыру.
3. Балаларны сйлм теле, аралашу кнекмлрен камиллштер.
4 Балалар бакчасында Габдулла Тукай иатын йрнне системага салу.
13. Мгълмат чыганаклары Г. Тукай срлре, «Салават купере», «Мгариф» журналлары, «Кмеш кыгырау» газетасы, .Фйзи «Тукай», З. Рслова «Тукай эзлреннн», интернет сайтлары.
Проектны тормышка ашыру юллары
1. Программны блеклре Татар язучылары м аларны срлре белн танышу. Снгатьле уку кнекмлре формалаштыру.
2. Эшчнлек трлре Оештырылган белем эшчнлеге (ОБЭ) м индивидуаль эш.
3. Уен эшчнлеге Г. Тукай срлрен схнлштер (педагоглар м балаларны уртак эшлре).
4. Сйлм стер Г. Тукай срлрен уку, йрн, сйл.
5. Матур дбият. Г. Тукай срлре.
6. Музыка Г. Тукай сзлрен язылган ырлар.
Проектны этаплары.
Этап Эшчнлек тре
I. зерлек этабы
Март
1. Проект эшен планлаштыру.
2. Методик дбият сайлау.
3. срлр белн танышу м аларны йрн.
II. Тп этап
Этап
Балалар эшчнлеге
Апрель
Кулланылган дбият
Проектка стмлр (приложения)
1. гмлр:
а) Г. Тукайны «Исемд калганнар» сре буенча.
б) «Тукай м тормыш юлы».
2. Г. Тукай срлрен м аны турындагы срлрне уку, йрн.
а)Зурлар тркеме.
«Шрле» киятеннн зек; Г. Тукай. “Безне гаил”; З. Туфайлова “Тукай абый” шигырен уку; “Бала белн кблк” шигырен схнлштер.
б)Мктпк зерлек тркеме.
Г. Тукай. «Эш беткч, уйнарга ярый», “Ак бабай”, “Бйрм бген”, “Кызыклы шкерт” шигырьлре, “Ташбака белн Куян” кияте;
М. гълмов. «Тукай кне».
«Туган тел» — яттан йрн.
«Кызыклы шкерт» — схнлштер.
Зурлар м мктпк зерлек тркемнренд стм эш трлре.
Музыка.
«Тукай маршы», З. Яруллин муз., «Туган тел» Р. Еникеева, «Кблк» Р. Ахиярова, «Шрле», А. Ключарев музыка эшкртмлрен тылау.
Татар халык уеннары.
Тукай яраткан халык уеннарын «Ачык авыз», «Тбтй», «Йзек салыш», «Почмак алыш» йрн.
ти-нилр белн эш трлре.
1. Консультация «Син Тукайны белсеме?»
2. Акция «Г. Тукай китабын бакчага блк итм».
Педагоглар белн эш трлре.
1. Консультациялр «Мктпкч яшьтге балаларны Г. Тукайны тормышы м иаты белн таныштыру зенчлеклре»;
«Син Тукайны белсеме?»
4. Акция «Г. Тукай китапларын укыйбыз».
Йомгаклау
1. Г. Тукайны туган кнен багышланган атналык.
2. Г. Тукай срлреннн кргзм.
3. дби кич “Энием тапшырылмаган хатлар”.
1. Нигъмтуллина Г. Г. Туган телем — Тукай теле. Яр Чаллы. 2009.
2. «Мйдан» журналы. Яр Чаллы. 2011 (март — апрель).
3. Тукай Г. М. Безне гаил. Казан. 2001.
4. Солтанова-Бустерякова А. И. «Тукай – халык шагыйре». 2011, декабрь.
5. Рслева З.. Тукай эзлреннн.
6. Думаева- Валиева В. С. Сближение. Казань. 2006.
Интернет материаллар:
)«Фильм про деревню Тукай» https://vk.com/video153511621_163447257
б) Мой город Казань. Выпуск 22. Литературный музей Габдуллы Тукая
http://yandex.ru/video/search?filmId=kmj8HII6UXI&text=%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%BE%20%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9%20%D0%A2%D1%83%D0%BA%D0%B0%D1%8F&path=wizard
в)Г. Тукай
1. «нием эндшм» — дби кич сценарие.
2. Презентация (сценарий чен) .
“нием эндшм”
Звучит татарская мелодия.
Ведущая: Здравствуйте ребята! Иснмесез балалар! Сегодня в нашем детском саду праздник, день рождение великого татарского поэта — Габдуллы Тукая!
Апрель и Тукай не разделимы, ведь именно 26 апреля родился великий поэт татарского народа -Габдулла Тукай!
Он изучал русский, татарский, арабский, иранский и тюркские языки. Габдулла Тукай написал для детей много стихов, песен, сказок и загадок. Габдулла Тукай очень любил свой народ, родной язык, воспевал его красоту. В этом году мы празднуем 130 летие великого поэта.
Фрагмент из фильма “Тукай”
1-ый ребенок:
Родной язык- святой язык, отца и матери язык,
Как ты прекрасен! Целый мир в твоем богатстве я постиг!
Качай калыбель, тебя мне в песне открывала мать.
И сказки бабушки потом я научился понимать.
Родной язык, родной язык, с тобою смело шел я
вдаль,
ты радость возвышал мою, ты просветлял мою печаль.
Родной язык, с тобой вдвоем я в первый раз
молил творца: — О боже, мать мою прости, прости меня,
прости отца.
Ведущая: Ребята, давайте, послушаем красивую песню, написанную на слова Габдуллы Тукая про родной язык “Туган тел!”
Прослушивание песни “Туган тел!”
Ведущий: Тука с малых лет остался сиротой, без папы и мамы. Его детство прошло в разных семьях. Тукай был очень способным и старательным мальчиком
Под конец песни заходит мальчик, играющий маленького Тукай.
Тукай: Мин кечкен Габдулла. Я — маленький Габдулла, родился 26 апреля 1886 года.
Рано я остался сиротой, без отца и матери. Сколько всего хочу я рассказать своей матери о своих переживаниях, радостях. Сколько раз видел я тебя во сне. Мама, мамочка, если бы ты услышала меня сейчас, пришла бы, села рядом о погладила бы меня по голове. Засыпает.
Заходит мама Габдуллы и напевает ему колыбельную.
В это время ведущий рассказывает:
Говорят, когда на свет рождается ребенок с неба падает звезда, правда это или нет, не известно. Во время рождения великого поэта-писателя Габдуллы Тукая произошло обратное, на небе загорелась еще одна яркая звезда. Габдулла Тукай родился 26 апреля в 1886 года в деревне Кушлавыч Арского района Республики Татарстан. Маленький Апуш рос сиротой.
Под медленную музыку говорит Тукай:
После моего рождения не прошло и пяти месяцев, как вдруг скончался отец. Моя овдовевшая мама была выдана замуж за муллу деревни Сосна. А меня, маленького Габдуллу временно поручили на воспитание бедной старушке Шарифе. У нее не видел я ни ухода, ни заботы – терпел одни обиды. Зимой я не мог отворить дверь, чтобы войти в избу, ну и стоял, дожидался, когда откроют, пока у меня ноги не примерзли ко льду.
Ведущая: Но в скоре мать забирает сыночка к себе, в Сосну. Наконец-то Габдулла у родной своей матери.
Выходит мама и Габдулла бежит к ней, обнисаются.
Тукай: Мне сейчас и самому кажется, будто я помню все: и что я ехал в Сосну, и что я ощущал себя в широком, счастливом мире, и, кажется, всю дорогу перед моими глазами сверкали какие-то лучи.
Ведущая: Но это счастье длилось не долго: умирает мать – мальчик оказывается круглым сиротой.
Мама уходит назад, Габдулла протягивает ей руку, но она уходит все дальше и дальше. Мальчик встает на колени и говорит:
Я и сейчас помню, как ыносили тело моей покойной матери, а я босой -, с непокрытой головой, вылез из-под ворот и долго бежал за процессией, захлебываясь слезами:
— Верните мне мою маму! Отдайте мне мою маму!
Выходяд дети, берут маленького Габдуллу за руки и рассказывают стихотворение “Разбитая надежда”.
Габдулла:
Мать моя лежит в могиле. О страдалица моя,
Миру чуждому зачем ты человека родила?
1ый ребенок:
С той поры, как мы расстались, стража грозная любви
Сына твоего от двери каждой яростно гнали.
2ой ребенок:
Всех сердец теплей и мягче надмогильный камень твой,
Самой сладостной и горькой омочу его слезой.
Ведущая: Со смертью матери Габдулла осталя сиротой, стал лишним в доме сосинского муллы, поэтому он отправил его в Училе, к дедушке. В те годы свирепствовал голод, будущий поэт с лихвой испытал все: голод, болезни, горечь сиротства.
Осень. Ночью уснуть нет силы. За стеною ветер плачет;
То не ветер:люд голодный в страхе смерти лютой плачет.
“Мой любимый сын, рабочий не имеет корки хлеба”,-
Это мать – земля родная, к нам заботливая, плачет.
Единственной защитницей и опорой в чужой семье была тетя Саджида.
На слайде фотография тетушки. Маленький Габдулла смотрит и говорит:
Добрая и милосердная тетушка! Я до последнего дыхания не забуду твою святую доброту. К сожалению меня и с тобой разлучили, тетушка.
Ведущая: Однажды маленького Габдуллу привезли в Казань, на Сенной базар, чтобы отдать кому-нибудь на воспитание.
Тукай: Меня на воспитание взяли бездетные муж с женой и вскоре они стали моими родителями. Отец торговал на толкучем рынке или был кожником, не могу сказать точно, а мать без устали шила каляпуши богачам. Родители мои были трудолюбивы, здесь мне не пришлось голодать. Года два или больше прожил я у этих родителей. Вдруг они оба заболели.
Выходят приемные родители Габдуллы, говорят:
С кем останется этот ребенок, если мы умрем? Хоть бы в родную деревню его отправить!
Тукай: Они разыскали ямщика, что привез меня тогда в Казань, и тот доставил меня снова в деревню Училе.
Ведущая: Маленький Габдулла возвращается к дедушке, но в скором времени из Кырлая приезжает Сагди абзый и увозит из Училе к себе и усыновляет.
Тукай: Стояла красивая летняя пора. Отрадно мне было смотреть на зеленые травы и леса, а солнце ласкало своими нежаркими лучами.
Ведущая: Годы, продеденные в Кырлае, поэт считает самыми счастливыми, самыми радостными мгновениями своей жизни. Он влюбился в природу, таинственные леса, чистые родники Кырлая.
«Фильм про деревню Тукай»
Тау башына салынгандыр безне авыл,
Бер чишм бар, якын безне авылга ул;
Авылыбызны ямен, суы тмен белм,
Шуа кр сям ыным-тнем белн.
Ходай шунда ан биргн, мин шунда туган,
Шунда вл Корън аятен укыган;
Шунда белдем рслемез Мхммтне,
Ничек михнт, фа кргн, ничек торган.
Истн чыкмый монда минем кргннрем,
Шатлык белн уйнап гомер сргннрем;
Абый белн берглшеп, кара ирне
Сука белн ертып-ертып йргннрем.
Бу дньяда, блки, кп-кп эшлр крем,
Билгесездер — кая ташлар бу ткъдирем;
Кая барсам, кайда торсам, нишлсм д,
Хтеремд мге калыр туган ирем.
Габдулла:
На горе был построен мой аул
Под горою родник, он к аулу прильнул;
Вкус воды ключевой, этих мест красоту
Всем моим существом, всей душою люблю
Ведущая: Здесь он познакомился с деревенскими ребятами.
Тукай: Целыми днями бегал с друзьями по деревне, валялся на лужайке. Чудесные дни!
Ведущая: Но здесь мальчик прожил недолго. В этот раз его забрали родственники из Уральска. Здесь Габдулла учился в медресе и русском классе при ней. Изучил татарский фольклор и письменную литературу. Познакомился с арабской, персидской, турецкой, русской и западной литературой.
Просмотр фильм «Мой город Казань» Выпуск 22. Литературный музей Габдуллы Тукая
http://yandex.ru/video/search?filmId=kmj8HII6UXI&text=%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%BE%20%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9%20%D0%A2%D1%83%D0%BA%D0%B0%D1%8F&path=wizard
Ведущий: Для нас имя Тукая означает целую эпоху в духовном развитии татарского народа, в становлении его литературы, искусства, культуры в целом. Поэт навсегда остался жить в благодарной памяти народа! На этом литературный вечер, посвященный жизни и творчеству Г. Тукая закончился, всем спасибо за внимание!
Источник: